EGYPTEN!

Danga-danga-danga-dang-dang-dang, det var en uråldrig truddelutt.

Vi flyger in över öknen...



Nöjd och glad storasyster som får vara på beachen.


Hrrm, I don't do tanned...


Pappa lär sig ett nytt hantverk.




Och skaffar nya vänner.


Getter på stan.


Dom var ena riktiga gangstergetter! Gled omkring, åt upp folks blommor och allmänt sket i vilket.


Mmm! God god mat! Baba ganoug, falafel (tameyaa heter det där), tahina... massa plock! Vi köpte också in en mixedgrillrätt. Massa olika spett som kom in på en liten minigrill till bordet. Ett kött smakade fläsk. Men dom serverade inte fläsk på den här restaurangen. Vi fick senare veta att det var dromedar, eller nej, rättelse, bebisdromedar. Kändes inte helt rätt.


Nästa dag var det dags för en ökenutflykt. Mannen som knöt min huvudbonad, knöt HÅRT!


Självklart var det min och mammas beachbuggy som dog. Jäklar vad vi körde. KUL KUL!




Pappa i jeepen, på väg till beduinerna.


Så här såg det ut i ungefär en halvtimme. Sen kom det berg.


Bergen och jag


Åsnan och jag


Dromedarbebis...

Det fanns inte direkt något genuint med den beduinby vi åkte till. Den riktiga byn låg en bit bort, där var det stenhus och en stor blå moské. Inte direkt dom stora tält man har föreställt sig att beduinerna lever i. Men dom riktiga ökenbeduinerna bor fortfarande så, men dom bor ju typ 40mil rätt ut i öknen så det var inte så himla lockande att åka dit. Vi fick i alla fall se fyra beduiner. Sen hade dom typ stageat hur dom lever. Det satt några kvinnor och gjorde bröd, några djur stod utspridda i öknen för turisterna att klämma och känna på. Den stackars dromedaren hade blivit matad med så mycket gröna blad att den nog hade fått ont i magen. Well well. Ett autentiskt besök i en beduinby får jag väl uppleva en annan gång.


Efterlängtad lunch! Öknen suger, precis som sjön.






Sen var det dags att rida dromedar i skymningen.


Dromedarer kan vara bra att luta sig emot.


Alla dessa djur. Åh, vilken söt liten en.




Ökenturen avslutades med en liten show. Vi fick se magdans, en snubbe som hade en stor kjol och som snurrade och snurrade (en levande drejdel typ) och gjorde formationer med korgar medan han snurrade sen var det en sjukt sopig fakir på slutet. han försökte bygga upp lite spänning, men misslyckades fatalt. Glaset han gick på verkade typ vara av plast och dom bytte från den "Scooter"inspirerade låten till en snirklig arabisk melodi och dödade den lilla spänning dom hade byggt upp. På bilden här ovan ligger han med ansiktet ner i glaset medan två ryska damer står på honom. Bara skumt.


Nästa dag. Godmorgon från Alabastermoskén i Kairo.


Varken Tessans inkatajts eller mina blommiga dög för moskén. COVER! Fina lånade rockar.


Sen fick jag en massa nya vänner. HAHA! Vem bryr sig om en 700 år gammal moské när det finns en albinosvensk som gärna ställer upp på foton? En hel skolklass började fota mig i smyg. Jag frågade om vi inte skulle ta bild tillsammans istället. Jag fick ett bra gensvar om man säger så. Till och med läraren var med ett tag och viftade med peacetecken bakom mig.


Vi hade LYXIG frukost på hotellet. Det var verkligen läge att ladda upp för idag skulle vi se PYRAMIDERNA!


En fet julgran på hotellet.


PYRAMID! Redan 07.30 stod vi utanför ingången och väntade på att få gå in på området. Det är bara 150 personer om dagen som får gå in iden stora Cheopspyramiden så det gäller att vara ute i god tid.


Ser ni mig? Kan ju varit så att jag klättrade lite högre än vad man fick... lite...


Nöjd äventyrare! Nu har jag klättrat utanpå och inuti, TJOHO!


Lillebror och Pappa




Farao Chefrens dödstempel


Tidens andetag... Det är helt galet att vi kan vandra runt i en byggnad som är ca 4000 år gammal.


Klart vi skulle hälsa på Sfinxen också!


Puss puss!


Tror jag vilar mig här en liten stund.


Trångt på den stora utomhusbasaren, Khan el Khalili.


Ja, ett sånt här lass ser man inte särskilt ofta i Stockholm.


Oj! Vad hände? Vad hände med all sand? Jo, vi har tagit oss hem från Kairo, sovit i fyra timmar och nu är vi i Luxor istället. Där var det grönt och skönt.


Litet stopp för att titta på alla Nilenkryssare. Min familj har här börjat tröttna på mina japanfasoner.


Memnonstoderna!


En ståtlig hund.


Den enda kvinnliga faraon Hatshepsuts tempel.


Vår guide förklarar hur hon kom till makten genom ett litet rollspel, han blev kär i Tessan så givetvis fick hon spela den kvinnliga faraon. Jag fick spela hennes dotter.




Efter templet tog vi en båttur från Nilens västra bank till vår lunchrestaurang på den östra banken.


Så var det dags för nästa tempel. Det gigantiska Karnaktemplet.


134 gigantiska pelare, en för var månad och en för var och en av de 122 gudarna.






En av Hatshepsuts obelisker. Den andra står i Frankrike. Ja, egyptierna skulle göra ett litet vänskapligt byte med fransmännen. Fransmännen fick en 3000 år gammal obelisk och egyptierna fick en klocktron som aldrig kom att fungera. Bra byte... Men som man säger: Bytt är bytt!


Solen går ner över Karnak.


Sista dagen och vi är tillbaka i Hurgada. Hibiskusen blommar.




Vi spenderad våra sista timmar i Egypten nere i den nya marinan.


Tessan, Madde och en stor båt.


Färgerna! Ser ju ut som ett låtsasland där alla My little ponys bor.


Ett glas kallt rosé i värmen, det ni!


Tack fina familjen för en supermysig resa!

Kommentarer
Postat av: anna

ÅH VAD ROOOOLIT! Jag vill också klappa djyren och få afrikansk sand mellan tårna (hoppas bara där) och titta på pyramider och andra gamla likförvaringsanordningar. Ge mig tips på allt för jag styr upp egen resa nu förfan

2011-01-09 @ 01:06:38
URL: http://orangutangen.blogspot.com
Postat av: malin

åh de ser skithärligt ut! och jag kan faktiskt ana mig till viss solbränna mot slutet av bilderna ;)

2011-01-09 @ 11:48:14
URL: http://malinmalej.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Vilket superfint album Madde! ser riktigt härligt ut... Kram kram!

2011-01-15 @ 10:13:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0